Saluto romano: reato di pericolo concreto e presunto Annamaria Villafrate - 21/04/24  |  Inadempimento obbligo vaccinale: illegittima la detrazione di anzianità di grado United Lawyers for Freedom - ALI Avvocati Liberi - 19/04/24  |  La scienza smascherata United Lawyers for Freedom - ALI Avvocati Liberi - 21/06/23  |  Compiti a casa: i docenti devono usare il registro elettronico  Redazione - 12/04/23  |  Annullate multe over50: la prima sentenza United Lawyers for Freedom - ALI Avvocati Liberi - 26/03/23  |  

T.I.S.A.: Il nuovo trattato segreto che impone ai cittadini vincoli in tema di servizi e di modello sociale



IL TRATTATO T.I.S.A. - le rivelazioni di Wikileaks

di Angelo Casella

Il governo italiano ha stipulato segretamente (e già questa è una grave anomalia) un accordo con altri 50 Paesi, che dovrebbe rimanere riservato per altri 5 anni (!?) con il quale vengono imposti alla cittadinanza vincoli molto stringenti in tema di servizi e di modello sociale.

Non si tratta semplicemente di qualche nuova regola ma della realizzazione di un nuovo assetto della comune convivenza.

Si tratta del TISA (Trade in Services Agreement), fortemente voluto da Inghilterra e Usa, che affianca e completa il già noto AGCS (v. l'articolo: “I politici hanno tradito”).

Qui di seguito ne è riportata la bozza originale, fornita da Wikileaks.

Come si può constatare già con un breve esame del testo, l'accordo prevede l'abolizione delle normative nazionali che “ostacolano” la piena libertà di sviluppo e innovazione nella attività finanziaria. Una libertà già divenuta pericoloso arbitrio in un recente passato e considerata causa prima della grave crisi ancora in atto.

Di fatto, in taluni Paesi, alcune pur timide regole sono state introdotte ed altre proposte, per porre un freno alla sregolatezza finanziaria. Questo incredibile trattato vuole fare invece un passo indietro.

Prevede infatti la totale liberalizzazione delle assicurazioni e dei sistemi pensionistici, onde favorire la speculazione privata, dispone la completa riservatezza sulle operazioni effettuate nei paradisi fiscali da parte delle istituzioni finanziarie, l'esclusione di ogni limite alla dimensione di questi ultimi (qualcuno aveva suggerito dei drastici ridimensionamenti per evitare il ripetersi dei costosissimi salvataggi governativi di banche “troppo grandi per fallire”). Vieta l'instaurazione di ogni sistema di autorizzazione per nuovi strumenti finanziari e garantisce posizioni di privilegio normativo al grande capitale.

L'accordo prevede addirittura l'instaurazione di un canale di Giustizia speciale, in dipendenza del quale lo Stato stipulante si dichiara soggetto alle decisioni di un collegio arbitrale cui può ricorrere ogni azienda che si ritenga danneggiata … da norme approvate dal Parlamento (!).

Con il trattato si instaura anche un meccanismo particolare che predetermina ogni scelta in materia di politica economica e finanziaria, esautorando il Parlamento da ogni competenza in merito.

Queste intese atipiche e devianti, per molti aspetti (tra cui la predeterminazione degli indirizzi di politica economica, il sistema di giustizia parallela e l'obbligo di introdurre norme restrittive in tema di diritto del lavoro e di libertà governativa di imposizione fiscale) ricalcano in parte quelle si stanno elaborando tra Ue e Usa con il c.d. TTIP (Trattato Transatlantico per il Commercio e gli Investimenti) con il quale si intende concedere alla finanza ed alle multinazionali la più ampia libertà d'azione con ogni franchigia da possibili interventi governativi. Per certi aspetti, entrambi i trattati si configurano come una specie di Statuto universale (blindato!) del Capitale.

Nessuno ha posto in rilievo il problema, ma la sua estrema gravità impone urgentemente l'apertura di un dibattito approfondito che ponga un freno a questa furbesca prassi di aggirare e superare i parlamenti nazionali mediante “accordi” internazionali.

La Convenzione di Vienna del 1969 sul Diritto dei Trattati è (per quanto occorra...) sufficientemente indicativa nel qualificare il Trattato internazionale come lo strumento per definire e regolare eventuali controversie fra Stati sovrani e fonte, quindi, del diritto internazionale.

E' pertanto del tutto illegittimo e contrario anche al concetto stesso di diritto costituzionale come sistema con il quale una collettività stabilisce le regole della propria convivenza, utilizzare siffatto strumento quale fonte di diritto interno in aperto contrasto con la disciplina dettata dalla carta costituzionale .

Per tal via il governo aggira il Parlamento escludendolo dalle sue funzioni e violando, con la Costituzione, anche le scelte espresse dall'elettorato.

Qualcuno a questo punto potrebbe obbiettare che – comunque - il Trattato deve essere approvato dal Parlamento. Ma l'osservazione non regge: ben diverso è ratificare un testo già elaborato e deciso in sede internazionale, dall'approvare regole sotto lo sguardo dell'opinione pubblica.

I Trattati poi non vengono neppure letti da chi li ratifica: il pacchetto è votato ad occhi chiusi, quasi come atto dovuto verso i Paesi partners. Nessuna discussione, nessun esame approfondito, nessuna analisi specifica e di sistema, nessuna riflessione. Tutto avviene quasi automaticamente su richiesta del governo e per “disciplina di partito”.

E invece si tratta di uno stupro della democrazia. Alcuni di questi Trattati (come quello europeo) addirittura autorizzano un Organo esterno al Paese ad emettere norme che entrano direttamente a far parte dell'ordinamento giuridico interno (e di valenzasuperiore alle nazionali).

Già sappiamo che coloro che redigono ed elaborano questi trattati lavorano per conto ed a vantaggio di interessi particolari, contro quelli generali del Paese, in perversa associazione con i governanti.

Ora, questo abuso deve cessare immediatamente. Non possiamo consentire a nessuno di calpestare il Diritto e di sovvertire i principi di base su cui si basa una società democratica.

Angelo Casella

Ecco qui di seguito il testo in lingua inglese:


Annex [X]: Financial Services

*Working consolidated draft among the proponents as of 14 April 2014; draft is without prejudice to further proposals or positions of the proponents.

Article X.1: Scope

Article X.2: Definitions

For purposes of this Annex/section:

[US: Article X.3: Scheduling Financial Services Commitments

Market Access

[EU, US: Article X.4: Standstill

[EU, US: Any conditions, limitations and qualifications to the commitments] [EU: according to Articles 6, 7, 8 and 9 (Financial services purchased by public entities, commercial presence, cross-border Trade, Temporary Entry of Personnel)] [US: in Articles 6, 7 and 8(Financial services purchased by public entities, commercial presence, cross-border trade)] [EU, US: shall be limited to existing non-conforming measures.]

[AU: The conditions and qualifications on commitments [EU: according to Articles 6, 7, 8 and 9] [US: in Articles 6, 7 and 8] shall be limited to measures that a Party maintains on the date this Agreement takes effect, or the continuation or prompt renewal of such measures.]

Article X.5: Monopoly Rights

[EU, US: In addition to (Article XX/monopolies and exclusive service suppliers) of the Agreement, the following shall apply:

Each Party shall list in its Schedule pertaining to financial services existing monopoly rights and shall endeavor to eliminate them or reduce their scope. Notwithstanding paragraph 2 of Article 1 of this Annex/section, this paragraph applies to the activities referred to in paragraph 2(c) of Article 1 of this Annex/section.]

Article X.6: Financial Services Purchased by Public Entities

[EU, US: Notwithstanding [Section/Article X] of the Agreement [on government procurement] and subject to any conditions, limitations and qualifications that a Party shall set out in its Schedule in accordance with Article X.4 (Standstill), each Party shall ensure that financial service suppliers of any other Party established in its territory are accorded most-favored-nation treatment and national treatment as regards the purchase or acquisition of financial services by public entities of the Party in its territory.]

Article X.7: Commercial Presence

1bis. A Party may impose terms, conditions and procedures for authorization of the establishment and expansion of a commercial presence in so far as they do not circumvent the Party's obligation under paragraph 1 and they are consistent with the other obligations of this Agreement [PA: in particular:

Article X.8: Cross-Border Trade

[EU: Article X.9: Temporary Entry of Personnel (to be adapted to horizontal M4 provisions)

Article X.10: New Financial Services

Each Party shall permit financial service suppliers of any other Party established in its territory to [PA, US: supply any new financial service that the Party would permit its own like financial services supplier to supply without adopting a law or modifying an existing law.5]

[EU: to offer in its territory any new financial service.]

[PA, EU: A Party may determine the juridical form through which the service may be provided and may require authorization for the provision of the service. Where such authorization is required, a decision shall be made within a reasonable time and the authorization may only be refused for prudential reasons.]

[US: Notwithstanding (Market Access, paragraph on juridical form), a Party may determine the institutional and juridical form through which the new financial service may be supplied, and may require authorization for the supply of the service. Where a Party requires a financial service supplier to obtain authorization to supply a new financial service, the Party shall decide within a reasonable time whether to issue the authorization and the authorization may only be refused for prudential reasons.]

Article X.11: [PA: Data Processing and Treatment of Certain Information] [EU: Transfers of Information and Processing of Information] [US: Transfer of Information]

[US: Each Party shall allow a financial service supplier of another Party to transfer information in electronic or other form, into and out of its territory, for data processing where such processing is required in the financial service supplier's ordinary course of business.]

[KR: The scope of financial information will be defined by each Party's domestic laws and regulations.]

Article X.12: Payment and Clearing Systems

Under terms and conditions that accord national treatment, each Party shall grant to financial service suppliers of any other Party established in its territory access to payment and clearing systems operated by public entities, and to official funding and refinancing facilities available in the normal course of ordinary business. This paragraph is not intended to confer access to the Party's lender of last resort facilities.

Article X.13: Self-Regulatory Organizations

[PA, EU: When membership or participation in, or access to, any self-regulatory body, securities or futures exchange or market, clearing agency, or any other organization or association, is required by a Party in order for financial service suppliers of any other Party to supply financial services on an equal basis with financial service suppliers of the Party, or when a Party provides directly or indirectly such entities, privileges or advantages in supplying financial services, the Party shall ensure that such entities accord national treatment to financial service suppliers of any other Party resident in the territory of the Party.] [PA: subject to any conditions and qualifications set out in its Schedule.]

[US: Where a Party requires a financial service supplier of another Party to be a Party of, participate in, or have access to, a self-regulatory organization to provide a financial service in or into the territory of that Party, the Party shall ensure observance of the obligations of Articles [I-4] (National Treatment) and [xx] (Most Favored Nation Treatment) by such self-regulatory organization.]

PA: Article X.14: Senior Management and Boards of Directors

Article X.15 Non-discriminatory measures

[PA: Article X.16: Transparent Regulations

[EU, TR: Article X.16 Effective and Transparent Regulation

The Parties [EU: also take note of the] [TR: shall, whenever appropriate draw guidance from the] “Ten Key Principles for Information Exchange” promulgated by the G7, and will take all steps necessary to try to apply them in their bilateral contacts.]

[US: Article X.16: Transparency

Article X.17: Prudential Measures

[US, EU Article X.18: Treatment of Information

 Nothing in this Agreement shall be construed to require a Party to disclose information relating to the affairs and accounts of individual consumers or any confidential or proprietary information in the possession of public entities.]

[EU, US: Article X.19: Recognition

[EU, US: Article X.20: Dispute Settlement [EU: may need to be adapted to DS section]]

[US: Article X.21: Expedited Availability of Insurance

 The Parties recognize the importance of maintaining and developing regulatory procedures to expedite the offering of insurance services by licensed suppliers. These procedures may include allowing introduction of products unless those products are disapproved within a reasonable time; not requiring product approval or authorization of insurance lines for insurance other than insurance sold to individuals or compulsory insurance; and not imposing limitations on the number or frequency of product introductions. If a Party maintains regulatory product approval procedures related to the offering of products within the scope of an insurance license, the Party shall endeavor to maintain or improve these existing procedures.]

[US: Article X.22: Supply of Insurance by Postal Insurance Entities

[US: Additional proposal on sectoral cooperatives selling insurance under consideration.]

1 For the purpose of this Article, “numerical restrictions” means limitations imposed either on the basis of a regional subdivision or on the basis of the entire territory of a Party, on the number of financial institutions whether in the form of a numerical quota, a monopoly, an exclusive service supplier or the requirements of an economic needs test.

2 [Norway: with an activity of at least 10 man-years or annual sales of above USD 10 million]

3 Custodial services are included in paragraph (e) only with respect to investments for which the primary market is outside of the territory of the Party.

4 For great certainty, the electronic payment services for payment card transactions referred to in this commitment fall within subparagraph (h) of the definition of “financial service” in Article 2, and within subcategory 71593 of the United Nations Central Product Classification, Version 2.0, and include only the processing of financial transactions such as verification of financial balances, authorization of transactions, notification of banks (or credit card issuers) of individual transactions and provision of daily summaries and instructions regarding the net financial position of relevant institutions for authorized transactions.

5 For greater certainty, a Party may issue a new regulation or other subordinate measure in permitting the supply of the new financial service.

Download the full secret TISA Financial Services Annex as PDF here.

Download Analysis Article of secret TISA Financial Services Annex as PDF here.

Data: 09/07/2014 15:00:00
Autore: Angelo Casella